Informasjon

Informasjon fra styret

22.01.2025

Innholdet i vårt nyhetsbrev sendt 21.01.25

Påminnelse om online tildeling av ledige plasser:

Det nærmer seg 01.03. og vi minner igjen om ny måte å tildele ledige båtplasser på nå i 2025. Tildeling skjer online i 'etapper / runder' året ut, uten fysisk fremmøte. (Listen over ledige plasser endrer seg etter hver 'runde').
I tiden før sesongstart vil vi gjøre hva vi kan for at tildelingsrundene skjer med så korte intervaller som mulig, slik at det meste blir klart til sesongstart.

Her gjentar vi de aller viktigste punktene:

1. Bli kjent med systemet i sin helhet:
Har du planer om ny eller en annen båtplass og ennå ikke lest alt om hvordan tildeling foregår så anbefales det sterkt å gjøre det nå: (Les også 'ofte stilte spørsmål):

Informasjon om tildeling | Ofte stilte ?

2. Prosessen:
ALLE må inn på venteliste for å melde interesse for ledig plass. Inkludert andelshavere!
For å få tilbud om plass må du selv melde fra om hvilken plass du ønsker ved å oppgi PLASSNR!.
På listen over ledige plasser finner du alt om plassene som størrelse, priser etc. Plassnummeret angir dessuten plassens lokasjon slik at du har alle muligheter til å forsikre deg om at du gjør et riktig valg.
(Det har dermed liten hensikt å sende oss ønsker som 'Jeg har en 18 fot' eller 'Jeg vil ha større plass, minst 3m' og lignende.. Vi kan ikke velge FOR dere! Prosessen ville dessuten bli altfor treg om vi skulle hatt en lang dialog med hver enkelt om hvilken plass man burde ha.)
Skal vi få en prosess som dette til å fungere smidig i fremtiden må vi alle, både vi i styret og dere medlemmer, bidra til at systemet kjøres etter oppsatte retningslinjer).
MEN vi er selvsagt behjelpelige om du er i tvil om plassene på listen. Kontakt da en av de Bryggeansvarlige eller vår styreformann Sven-Ulf Thorbjørnsen. Men du er selv ansvarlig for å velge 'riktig plass' til båten din.

3. Tildelinger:
Viktig om tildelings'runder': De plassene som andelshavere ikke ønsker blir tilbudt de øvrige på ventelisten. Slik foregår det i hver 'runde' med tildelinger!
Før hver 'runde' oppdateres listene med hvilke ledige plasser som er tildelt til hvem, og hvilke nye plasser som har kommet til som ledige. Alle på venteliste kan melde fra om ønsker om plassnr. eller endre sine ønsker foran hver tildelingsrunde.
Foran hver 'runde' sendes det ut oppdatert info til alle på venteliste før neste tildeling.

Her kan du se en grafisk fremstilling av prosessen

4. Betalingsrutiner:
Fakturaer på medlemsavgift og årlig leie sendes ut 14.02. med 10 dagers bet.frist. Og som før påpeker vi at denne må betales innen forfall -selv om du søker plassbytte / ny plass. Slikt avregnes senere.
Å unnlate å betale før frist kan medføre at ditt ønske om ny plass ikke blir tatt til følge.

 

Som alltid er Ventelisten lengre enn Ledige plasser. Vi håper likevel at flest mulig vil komme 'i havn'
Lykke til!

 

PS - Spørsmål om tildelingsrutiner sendes Ragnar Fredrik Johansen
Ikke gå glipp av ny plass fordi du ikke har vært sikker på prosessen!

(Herfra vil kun de på venteliste 2025 få fortløpende info om fremgangen i tildelingsprosessen / rundene)

****

Med ønske om en problemfri og vellykket ny båtsesong 2025 fra styret i

Listranda Båtforening
LBF

22.12.2024

Etter at vi sendte ut nyhetsbrevet som sitert under sitter jeg med en følelse av at en oppklaring er på sin plass. (Dette med bakgrunn i enkelte eposter fra medlemmer):
• Husk at ledige plasser tildeles etter rekkefølge på venteliste! Selv om det er fullt mulig å melde inn sitt ønske fra listen over Ledige plasser når som helst, er det ikke 'først til mølla' som gjelder. Vi registrerer alle ønsker for så å tildele i.h.t. venteliste når tildeling starter 01.03.
• Det hjelper egentlig lite å opplyse oss om ønsket plass-str. etc. som f.eks. 'Jeg ønsker en 3,25m i sone 1C'. Man må selv velge fra listen 'Ledige plasser' og sende oss melding om hvilket plassnr. man er interessert i.
• Man MÅ først sette seg på venteliste for å melde fra om ønsket, ledig plass. Dette gjelder også andelshavere.
Håper dette var til hjelp.
Ragnar Fredrik Johansen - styret

 

Så: Fra vårt nyhetsbrev sendt 21.12.24:

Først en liten påminnelse:
I forrige nyhetsbrev opplyste vi om ny (online) måte å tildele båtplasser på i 2025.
Vi håper alle har satt seg inn hvordan ting vil foregå neste år.
Tildeling starter som kjent ikke før 01.03. men man kan når som helst melde sin interesse og/eller sette seg på lister.
Både Venteliste og Ledige plasser ligger ute og blir oppdatert kontinuerlig.
Kort oppsummert denne gang:
Sjekk jevnlig vår nettside! Den er og vil bli mer aktiv enn noen gang.
Bli kjent i menysystemet på nettsiden og finn frem til informasjonen du trenger og de skjemaene du skal bruke.
Likevel usikker på ting?: Spør og la oss hjelpe deg!

Dermed vil vi i styret ønske dere alle en riktig
God Jul og et Godt Nytt År!

30.09.2024

Nytt system fra 2025:

Som en prøveordning vil styret i LBF foreta tildeling av båtplasser uten et årlig fysisk frammøte til ett årlig trekningsmøte. Tildeling vil skje etter nye kriterier som er forenelig med foreningens vedtekter. Søknad om medlemskap, båtplass og plass på ventelister blir omtrent som tidligere.

***

Styret i LBF fikk mandat fra årsmøtet 2024 om å løse vervet med kasserer før 2025 da Ragnar Fredrik Johansen av helsemessige årsaker ønsket å trekke seg f.o.m 01.01.2025. Det har vist seg vanskelig, spesielt siden Ragnar i tillegg til kasserer-vervet har påtatt seg alt arbeid med kontrakter, fordeling av båtplasser gjennom sesongen osv.
Før eller siden må dette løses med f.eks. et «havnesystem» og egen kasserer (evn. regnskapskontor).

Ragnar har imidlertid sagt seg villig til å fortsette i sitt verv minst to nye år under forutsetning av at han fortsetter å ivareta de samme oppgaver som tidligere, slik han er vant med.
I tillegg finner han det interessant og spennende å bidra med å innføre ny ordning med at det årlige trekningsmøtet erstattes av en digital løsning som ikke fordrer frammøte. En ordning Ragnar har foreslått og som styret stiller seg bak og vil innføre dette i 2025. I første omgang som et prøveår.

-Styret-

Les alt om nytt system som også omfatter samlede retningslinjer for medlemskap, tildelinger, kjøp / salg samt leie av båtplasser.
(Denne informasjonen vil om ikke lenge også sendes ut som epost til alle medlemmer)

27.07.24 (Oppdatert 30.07.24)

Her følger en oppsummering av bryggebefaringen vi har foretatt:
(Siste del av befaringen ble utført 19.07.)

Det er registrert avvik på 50 båtplasser fordelt på 57 avviks-typer.
Det er sendt ut e-poster til andelseiere.

/ Styret LBF

15.07.24

Til medlemmer/andelseiere i LBF - Befaring av brygger i sone 1

Mange av dere er sikkert i gang med sommerferie og allerede rukket noen utfarter med båten, selv om det så langt i juli har vært vekslende vær. Vi håper selvsagt på godt og varmt sommervær framover.
Styret oppfordret i begynnelsen av juni alle andelseiere å fjerne gammelt tauverk/kjetting – sette fast løse fenderliser – sjekke tauverk/påse at det er strekkavlastere på tauene.
Vi ga frist ut juni for dette, hvor styret deretter ville utføre en befaring av bryggeanlegget i juli.
Det er veldig hyggelig å registrere at mange av dere har respondert godt på vår oppfordring. Først og fremst handler det om sikkerhet for dere som båteiere og bryggeanlegget. Det er heller ikke til å stikke under en stol at det er mye hyggeligere med et anlegg med fine linjer og orden.
Styret hadde sin første befaring forrige helg i sone 1 – brygge A-B-C. Vi kommer til å befare sone 2A-2B og 3 en av de nærmeste dagene.

Resultatet av første befaringen, viser som nevnt at de fleste har tatt vår oppfordring på alvor. Dessverre har vi registrert 20 % av antall båtplasser i sone 1, fra moderate til graverende avvik på ovennevnte befaringskriterier.
De mest graverende eksemplene var fortøyninger som hadde sluppet og fortøyningstau som er morkent og ryker når som helst.

Andelseiere som er registrert avvik etter befaringen, vil få tilsendt e-post fra styret i nærmeste framtid med beskrivelse av avviket og anmodning om at dette rettes umiddelbart.

På generell basis og basert på det vi har sett under befaringen, ønsker styret å gi alle i LBF en generell henstilling.
Fortøyning i bryggeanlegget.
• Fortøyning fra båten til bryggefeste/ring og tilbake til båten anbefales ikke. Tauet vil gnisse i bryggefestet og over tid vil tauet ryke.
• I flytebryggene skal det være stram fortøyning, slik at båtene ikke slår i brygga. Ikke la terskelen være høy for å sette en spring. Sett flere tilfeller hvor båter har gnisset og påført skader på brygga.
• Strekkavlastere skal være på alle fortøyningstau. Dog ser vi at det på mindre båtplasser ikke er plass til dette på tauet og unntak av regelen vurderes med sunn fornuft.
• Brukeren av båtplassen skal minst èn gang i løpet av sesongen skrape pongtongene akter for skjæl og annet. Dette gjøres enkelt med en tre planke eller en barkespade. Vi har et par av disse i containeren for lån, ta kontakt med bryggeansvarlig. Fin anledning å gjøre dette nå når båten ligger ute.
Da ønsker vi dere en fortsatt god sommer og håper vi kan nyte noen flotte dager på sjøen. Har du spørsmål i forhold til ovennevnte, bare å ta kontakt med oss 😊

/ Styret LBF

Nyhetsbrev nr. 2 2024 (Sendt ut 10.06.2024)


Andeler og tomme båtplasser

I sommer 2023 kunne vi se et stort antall tomme båtplasser gjennom hele sesongen. På en dag med ganske dårlig vær, hvor det mest naturlige hadde vært at disse var opptatt av båter, kunne vi telle opp mot 30 tomme plasser. Noe som tyder på at vi har en god del andelseiere som ikke bruker sin plass i det hele tatt.

Vi har medlemmer som hvert år står i kø for en plass. Om ikke annet for en sesongplass. Det er særlig de større plassene fra 2,75m og oppover det er behov for.

Våre Lover og regler har ikke punkter som regulerer slikt. Og vi vurderer ikke umiddelbare endringer i disse. I stedet oppfordrer vi igjen dere andelshavere til å melde fra til styret dersom dere ser for dere et 'hvileår' og dermed vet at dere selv ikke skal bruke plassen. Husk at dere får  refundert årlig leie + 50%. (Vi høyner satsene for sesongleie.)

I tillegg innfører vi fra 2024 en endring for å stimulere til at flest mulig har en båtplass tilpasset behov: De som selger sin andel og kjøper ny, MINDRE båtplass får beholde sitt andelsnummer. OG får refundert et betydelig beløp som er mellomlegget på plassene.
Du flytter altså ikke bakerst i 'køen' dersom du senere skulle ønske å kjøpe større plass igjen! (Som kjent er det lavest andelsnr. som velger først blant ledige plasser)

!

Angående skilt ved 'rampe' ved sone 1: Grunneier ønsker kr. 75 i avgift for utsetting/opptak av båter.
Medlemmer og andelseiere i Listranda Båtforening omfattes IKKE av denne avgiften. Vi i LBF kan benytte den vesle stranda til utsetting og opptak gratis slik vi alltid har gjort. 
Grunneier vil begrense trafikk til rampen fordi det er lukrativt for 'utenforstående' å sjøsette gratis ved Listranda.

Generell og stående informasjon:

Styret påpeker at det ikke skal ligge løst tauverk/kjetting etc. ‘henslengt’ på bryggene! Slikt MÅ fjernes dersom det er ønskelig å beholde det. Dersom det blir liggende kan det bli fjernet av styret! Sjekk Lover og regler.

 Vi benytter nå e-post for fakturaer. For de aller fleste vil det være både problemfritt og ryddig. Likevel kan du se en kort beskrivelse hvordan det fungerer.
Les om epost-adresser, nyhetsbrev og fakturaer.

10.10.2021
Styret vil som en prøveordning la bommer i Sone 2A (v fjellet) ligge ute vinteren 2021-22. Disse blir altså ikke tatt på land. Grunnen er at vi anser mulighet for særlig isdannelse i det området for svært liten. 
Vi vil holde et våkent øye med forholdene! Og skulle kong vinter bli ekstra bøs slik at det viser seg nødvendig å likevel ta opp uteliggerne, vil det bli gjort. Det anbefales derfor å fjerne båter som tidligere.