Retningslinjer for medlemskap og tildeling av båtplasser

Gjeldende f.o.m. 01.01.2025:

Spørsmål og synspunkter om denne ordningen? Send EPOST

Kort fremstilt: (Scroll ned til DETALJERT for inngående forklaring til hvert punkt)

1. Medlemskap: Man må være medlem i LBF for å søke plass på venteliste i den hensikt å kjøpe / sesong-leie båtplass.
    -
  2. Venteliste oppdateres kontinuerlig på nettsiden. Man kan når som helst søke plass på venteliste
    Også andelseiere som vil bytte plass skal sette seg på venteliste. Disse vil ha en egen rangering og må benytte DETTE SKJEMA.
    (Leter du etter ditt medlemsnr. eller andelsnr.? - KLIKK HER)
    -
  3. Ledige plasser: I likhet med venteliste vil også liste over ledige plasser ligge ute på vår nettside til enhver tid slik at alle kan følge med på kontinuerlig oppdateringer av disse.
    -
  4. Informasjon: 1. mars sendes en kortfattet  informasjon til ALLE MEDLEMMER pr. epost om at tildeling av ledige båtplasser starter en angitt dato i mars (5-7 dager etter 01.03). Dette vil gi alle (andelseiere i sær) en siste anledning til å sette seg på venteliste dersom man fatter interesse for en ledig plass.
    -
  5. Tildeling: Styret vil foreta tildeling av båtplasser uten et årlig fysisk frammøte (trekningsmøte). I stedet vil tildeling skje online via bruk av epost og fortløpende oppdateringer av lister på nettsiden.
    Tildeling vil foregå sesongen gjennom/året ut. Hele tiden med 5-7 dagers forvarsel på epost når/hvis ledige plasser tilkommer.
    NB: Husk at dere som medlemmer selv har plikt til å holde dere oppdatert med informasjon alltid. Selv om vi sender epost ...

6. Årsskifte: De på venteliste som ikke fikk tildelt plass inneværende år vil innen utgangen av året få en epost som må besvares dersom de vil beholde sin plass på lista påfølgende år.
    Likeledes vil andelseiere som ikke fikk solgt / leid ut sin plass få lignende epost.
    Frist for å besvare vil bli 15.01. hvert år.
    Tildeling stopper 01.01. hvert år og starter igjen etter 01. mars som beskrevet i punkt.

7. Omhandler sesong-utleie og utlån

DETALJERT:

1. Medlemskap:

Man må være medlem i LBF for å søke plass på venteliste i den hensikt å kjøpe / sesong-leie båtplass. Vennligst benytt:
ONLINE SØKNADSSKJEMA; 'Jeg vil bli medlem'.

(Husk at medlemskap betinger geografisk tilknytning til området; som Listranda Camping eller bosted / hytte i gangavstand. Se Lover og regler)
Medlemsavgift er kr. 500 pr. år og faktureres i likhet med årlig leie medio februar.
(De som ev. søker medlemskap etter høysesong (sommer) for å sikre seg plass på venteliste vil ikke bli fakturert medlemskap før februar året etter.
Disse regnes som passive medlemmer og kan ikke benytte havna på noen måte før medlemskap er aktivert ved oppgjort faktura året etter).

2. Venteliste:

Når medlemskap er innvilget får man et medlemsnummer og kan søke om plass på venteliste: Fyll ut  online skjema; Søknad om båtplass
Nytt:
Også andelseiere som ønsker å bytte båtplass/andel må sette seg på venteliste! Disse må oppgi andelsnummeret på plassen de ønsker å bytte FRA.

Når styret har mottatt og godkjent søknad settes man inn på venteliste.
Alle medlemmer på venteliste kan velge om de vil kjøpe eller sesong-leie båtplass og kan når som helst melde sin interesse for ledig plass ved å sende en EPOST med opplysning om hvilken plass man ønsker..
Styret registrerer og ordner alle innkomne ønsker. Men: Ingen tildeling skjer før etter 01. mars.

Ventelisten ordnes slik:
A) Andelseiere som skal benytte sitt andelsnr. til å bytte til annen båtplass har førsterett. Disse plasseres over øvrige søkere på listen, de med lavest andelsnummer øverst.
Andelsnr. kan benyttes til både kjøp og sesongleie plass. Man stiller da sin opprinnelige plass (som har andelsnummeret man benytter), ledig for salg eller sesongUTleie, ettersom hva man har valgt.
Husk: Andelseiere som kan tenke seg å bytte til MINDRE båtplass får beholde sitt andelsnummer. OG får refundert et betydelig beløp som er mellomlegget på plassene.
Du flytter altså ikke bakerst i 'køen' dersom du senere skulle ønske å kjøpe større plass igjen.
B) Nye søkere (inkludert andelseiere som søker plass nr. 2) plasseres på venteliste etter hvert som de søker. (Tidligere trekning av rekkefølge på nye medlemmer opphører!)

Merk: Man mister ikke plassen på venteliste når man sesongleier plass. Etter kjøp av plass fjernes man fra venteliste.

3. Ledige plasser (oppsigelse og utleie):

I likhet med ventelister vil også liste over ledige plasser ligge ute på vår nettside til enhver tid slik at alle kan følge med på kontinuerlig oppdateringer av disse.
Både plasser for salg og plasser ledige for sesongleie inneværende sesong vil fremkomme her.
De som vil si opp sin andel (selge sin båtplass) benytter DETTE SKJEMA.
De som ønsker å leie ut sin plass inneværende sesong benytter DETTE SKJEMA

4. Informasjon:

1. mars sendes en kortfattet informasjon til ALLE MEDLEMMER pr. epost med dato for første start av tildeling av ledige båtplasser (5 - 7 dager etter 01. mars). Dette vil gi alle (andelseiere i sær) en siste anledning til å sette seg på venteliste dersom man fatter interesse for en ledig plass.

5. Tildeling av båtplasser. (Kjøp / sesongleie / utlån):

Tildeling av ledige plasser vil skje etter nye kriterier, men som er forenelig med foreningens vedtekter og følge samme prinsipp som tidligere:
Andelseiere bytter internt først og slike bytter medfører endringer i 'ledige plasser'. Epost sendes til alle på venteliste hver gang det tilkommer nye ledige plasser! Samt dato for neste tildeling (ca. 5 - 7 dager etter utsendt epost)
På listene vil det fremkomme hvilken plass som er tildelt (reservert eller solgt) og hvem som har fått den tildelt.
Når ingen andelseiere lenger melder interesse for ledige plasser kommer turen til venteliste under disse.
Tildeling av ledige plasser fortsetter på samme måte sesongen gjennom. Hele tiden med ca. en ukes varsel i forveien dersom det skjer endringer i listen over ledige plasser som oppdateres kontinuerlig.
(Eks: En andelseier kan selge og få refusjon av innskudd så snart kjøper har gjort opp i hele perioden mellom 01.03 - 31.12.)

6. Årsskifte:

De på venteliste som ikke fikk tildelt plass inneværende år vil innen utgangen av året få en epost som må besvares dersom de vil beholde sin plass på ventelista påfølgende år.
Frist for å besvare vil bli 15.01. hvert år.
Er svaret at man ikke ønsker å stå på listene påfølgende år. eller at man unnlater å svare blir man tatt ut av listene.
Tildeling stopper 31.12. hvert år og starter igjen etter 01. mars neste år som beskrevet i punkt. 4.

7. Sesongplasser (for betalende medlemmer):

Andelshavere som ønsker et 'hvileår' -og dermed ikke benytter sin båtplass inneværende sesong -oppmuntres til å melde fra om dette til styret som dermed kan leie ut plassen til medlemmer som har behov sesongplass. De som leier ut får refundert årlig leie med pluss et tillegg i en størrelse som bestemmes av når i sesongen man leier ut.

Tildeling av sesongplasser foregår i samme tidsperiode og etter samme mønster som tildeling ved salg (bortsett fra at venteliste følges uten hensyn til den geografiske tilknytning som ved kjøp og salg). Sesongleie gjelder kun inneværende år. Man må søke på nytt påfølgende år for å leie / leie ut.
Andelseiere som benytter sitt andelsnr. til å leie ledig sesongplass må samtidig stille egen plass ledig for sesongen.

Sesongen deles i 3 for å ha et rettferdig prissystem:

Før 01. juli:
Plassen leies ut  med et tillegg lik ordinær leie (Dvs; leie x 2). Andelshaver får refundert full leie + 50 % av tillegget. Neste 50 % tilfaller LBF
01. juli til 01. august:
Plassen leies ut for 1/2 ordinær leie med et tillegg lik 1/2 ordinær leie x 2. Andelshaver får refundert 1/2 ordinær leie + 50 % av tillegget. Neste 50 % tilfaller LBF
Etter 01. august:
Plassen leies ut for 1/4 ordinær leie med et tillegg lik 1/4 ordinær leie x 2. Andelshaver får refundert 1/4 ordinær leie + 50 % av tillegget. Neste 50 % tilfaller LBF

Refusjon til utleiere vil skje etter at leietager har betalt.

Eksempler:

Som vi ser lønner det seg å være tidlig ute med å melde båtplass du ikke skal benytte ledig for sesongen 🙂

Byttelåne / låne ut plass:
Alternativet benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning slik sesongutleie gir. Skjemaer som skal benyttes:

Byttelåne plass - Skal brukes av ETT medlem som er enig med annet medlem om og byttelåne båtplasser inneværende sesong.
Utlån - Benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning.
Som ved sesongleie gjelder byttelån / utlån for ETT år om gangen. Det må søkes på nytt påfølgende år.