Gjeldende f.o.m. 01.01.2025:
• Det er nå ingen frist for oppsigelse av andeler eller søknad om plass.
• Trekningsmøte med fysisk oppmøte utgår. All tildeling skjer online.
• Alle som vil kjøpe/leie/bytte plass må på venteliste. Også andelseiere!
• Tildeling kan foregå kontinuerlig fra 01.03 - 31.12. hvert år. (Om det meldes inn ledige plasser og interesse for dem)
Les alt om hvordan det fungerer:
Å gjøre seg kjent med hovedpunktene er nødvendig. Å sjekke ut + valgene er anbefalt.
Spørsmål og synspunkter om
denne nye ordningen?
Send oss en EPOST om det!
Medlemskap:
Man må være medlem i LBF for å søke plass på venteliste i den hensikt å kjøpe / sesong-leie båtplass. Man må oppfylle krav om lokal geografisk tilknytning for å bli medlem -(fast plass på Listranda Familiecamping eller hytte / fast bolig i området) Se Lover og regler).
Søknadsskjema for medlemskap: Bli medlem
Medlemsavgift er kr. 500 pr. år og faktureres i likhet med årlig leie medio februar.
De som ev. søker medlemskap etter høysesong (sommer) for å sikre seg plass på venteliste vil ikke bli fakturert medlemskap før februar året etter.
Disse regnes som passive medlemmer og kan ikke benytte havna på noen måte før medlemskap er aktivert ved oppgjort faktura året etter.
Venteliste:
Når du har blitt medlem kan du når som helst søke om plass på venteliste:
• Nye medlemmer og andelshavere som ønsker plass nr. 2 fyller ut dette skjemaet.
• Også andelseiere som vil bytte plass ved å benytte sitt andelsnr. MÅ sette seg på venteliste.
..Disse vil ha en egen rangering og benytter DETTE SKJEMA.
(Leter du etter ditt medlemsnr. eller andelsnr.? - KLIKK HER)
Slik finner du Venteliste og Ledige plasser:
Når styret har mottatt og godkjent søknad settes man inn på riktig venteliste.
Alle medlemmer på ventelistene kan velge om de vil kjøpe eller sesong-leie båtplass og kan når som helst melde sin interesse for ledig plass ved å sende en EPOST med opplysning om hvilken plass man ønsker..
Styret registrerer og ordner alle innkomne ønsker.
-Ventelisten ordnes slik:
A) Andelseiere som skal benytte sitt andelsnr. til å bytte til annen båtplass har førsterett. Disse plasseres over øvrige søkere på listen, de med lavest andelsnummer øverst.
Andelsnr. kan benyttes til både kjøp og sesongleie plass. Man stiller da sin opprinnelige plass (som har andelsnummeret man benytter), ledig for salg eller sesongUTleie, ettersom hva man har valgt.
Husk: Andelseiere som kan tenke seg å bytte til MINDRE båtplass får beholde sitt andelsnummer. OG får refundert et betydelig beløp som er mellomlegget på plassene.
Du flytter altså ikke bakerst i 'køen' dersom du senere skulle ønske å kjøpe større plass igjen.
Dette må man være klar over:
Man kan IKKE legge ut sin andel for sesongleie OG benytte samme andelsnr. på venteliste. Man må velge:
-Enten å legge ut plassen ledig for sesongutleie i listen 'Ledige plasser'. (Man fjernes da fra venteliste for andelshavere inneværende sesong -men kan ev. tre inn igjen med samme andelsnr. neste år).
-Eller man kan velge å bli stående på venteliste for andelshavere sesongen gjennom for å bytte til en interessant plass som ev. måtte dukke opp -for kjøp eller leie.
(Man kan da IKKE legge ut plassen i listen 'Ledige plasser'. Fordi man da ikke vil ha den andelen tilgjengelig for innbytte).
B) Nye søkere eller andelseiere som søker plass nr. 2 plasseres nederst på venteliste etter hvert som de søker. (Ingen trekning som tidligere)
-Merk: Man mister ikke plassen på venteliste når man sesongleier plass. Med mindre man ber om det. Men etter kjøp av plass fjernes man etter hvert fra ventelisten.
Ledige plasser:
Liste over ledige plasser ligge ute på vår nettside til enhver tid og oppdateres kontinuerlig.
Medlemmer på venteliste må melde fra om hvilket PLASSNR. man ønsker.
Man kan velge om man vil søke å kjøpe eller/og sesongleie. Men man kan aldri disponere mer enn 2 båtplasser totalt!
Det er anledning til å legge til ønsker om alternative plassnr. (max 4 ønsker totalt!). Oppgi dem da i prioritert rekkefølge.
Både plasser for salg, og plasser ledige for sesongleie inneværende sesong, vil fremkomme på Ledige plasser som du finner under Venteliste.
Man kan når som helst si opp sin andel og med det legge båtplassen ut for salg / sesongutleie (ingen frist som tidligere)
-De som vil si opp sin andel (selge sin båtplass) benytter DETTE SKJEMA.
-De som ønsker å leie ut sin plass inneværende sesong benytter DETTE SKJEMA
Ledige plasser vil endre seg etter hvert som andelshavere gjør sine innbytter. (Alle på venteliste blir informert om enhver slik endring).
-For å få tildelt ledig plass må man sende inn ønske om hvilke PLASSNR. man er interessert i. Merk at man kan oppgi ønske om flere alternative plassnr. (max 4 plasser totalt!) men de må da oppgis i prioritert rekkefølge!
Man får IKKE tilbud om plass ved f.eks. kun å ønske en viss plass-størrelse eller å oppgi båt-type etc, men vi registrerer likevel slike ønsker for ordens skyld.
Informasjon:
I god tid før 1. mars sendes en kortfattet informasjon til ALLE MEDLEMMER pr. epost om at tildeling av ledige båtplasser starter ca. 01.03.
Dette vil gi alle (andelseiere i sær) en siste anledning til å sette seg på venteliste dersom man fatter interesse for en ledig plass.
Tildeling:
Tildeling skjer online ved bruk av epost og fortløpende oppdateringer av både Venteliste og Ledige plasser på nettsiden.
Andelseiere som benytter sitt andelsnr. til å bytte båtplass har førsterett blant Ledige plasser. Ledige plasser som andelseiere ikke har meldt ønsker om tildeles de øvrige på venteliste i hver runde.
Vi vil tilby de fleste av plassene som ligger til salgs i de første rundene i mars -før vi starter tildeling av sesongplasser.
Tildeling vil så foregå sesongen gjennom / året ut dersom nye ledige plasser tilkommer. Alle på venteliste blir informert på epost få dager før hver enkelt tildeling.
Tildeling av ledige plasser skjer f.o.m. 2025 online, etter nye kriterier, men som er forenelig med foreningens vedtekter og følger samme prinsipp som tidligere trekningsmøte.
Fordi tildelinger medfører at nye ledige plasser kommer til, vil prosessen foregå i såkalte 'runder'. Altså i intervaller med x antall dagers mellomrom.
Og fordi alle på venteliste skal få mulighet til å først og fremst KJØPE / BYTTE INN båtplass vil vi i de første 'rundene' i mars avvente tildeling av sesongplasser frem til interessen for kjøp avtar.
(Dermed kan man ev. endre sitt ønske fra sesongleie til kjøp av andel om man ønsker det og muligheten byr seg. Eller man kan ønske en annen sesongplass. Merk!: Alle opprinnelige ønsker blir selvsagt stående for dem som ikke endrer sitt ønske!)
Andelseiere er øverst på lista og tildeles plasser i bytte med sine andelsnummer.
NB: Ledige plasser som andelseiere ikke har meldt ønsker om tildeles de øvrige på venteliste i hver tildelings-runde.
(I listen 'nye søkere' stiller beboere på Listranda camping (hvite felt) før fastboende / hytteeiere (grå felt) (sjekk her))
Etter hver 'runde' vil det sannsynligvis være endringer i Ledige plasser.
Påfølgende 'runder' med tildeling vil nå skje på samme måte som beskrevet over.
Epost sendes til alle på venteliste hver gang det tilkommer nye ledige plasser, med frist for å melde sin interesse før neste tildeling, som vil skje få dager etter utsendt epost. Ny epost blir sent når tildeling er utført.
På listene vil det fremkomme hvilke plasser som er tildelt og hvem som har fått de tildelt.
Tildeling av ledige plasser fortsetter på samme måte sesongen gjennom. Hele tiden med varsel i forveien dersom det skjer endringer i listen over ledige plasser.
Det vil f.eks. si at en andelseier kan selge sin båtplass og få refusjon av innskudd så snart kjøper har gjort opp, i hele perioden mellom 01.03 - 31.12.
Søkere som har kjøpt andel -inkl. andelshavere som har byttet inn -fjernes etter hvert fra ventelisten.
Man kan søke på nytt når som helst. Nye søkere plasseres da i bunn på listen. For andelshavere som ønsker nytt innbytte, er som alltid rekkefølgen lavest andelsnr. som skal byttes inn.
NB: Alle som kjøper -eller bytter inn til ny andel -tildeles nytt andelsnr. -i rekkefølge det neste høyeste ledige.
NB: Husk at dere som medlemmer selv har plikt til å holde dere oppdatert med informasjon alltid. Selv om vi sender epost ved endringer er ikke LBF ansvarlig for ev. tapt kjøp / leie dersom man ikke 'følger med'. Eksempler på å ikke 'følge med':
-Lest eposten for seint (etter en uke)
-Sjekket ikke i 'søppel-post'
-Feil eller byttet epost-adresse
Tips: Dersom man er genuint interessert i båtplass så sjekk gjerne nettsiden daglig i tidsrommet tildeling foregår.
Oppgjør:
Kort om rutiner for oppgjør ved kjøp, salg, leie:
-Andelseiere som sier opp sin andel får innskudd (gjeldende nå-pris) refundert når ny kjøper har betalt for plassen.
-Andelseiere som bytter inn sin andel i ny, vil motta faktura på avregning (mellomlegg).
Dette gjelder også ved sesongleie. (Se også rutiner lenger ned vedr. sesongleie)
Nye søkere som får kjøpt sin første andel eller andel nr. 2 får faktura på andel og leie i sin helhet.
Avregning gjelder både innskudd (pris for andel) og ev. innbetalt leie mot ny leie. Eks:
Pris ny andel: 40.000 Pris leie ny andel: 2.000 | Innbyttet andel: 30.000 Innbetalt for denne: 1.000 - Faktura til kjøper: 42.000 - 31.000 = 11.000 å betale.
NB: LBF kjøper ellers ikke opp båtplasser. Medlemmer som kun ønsker å selge sin andel (ikke innbytte) må legge den ut blant Ledige plasser. Salgssum refunderes når plass er solgt og oppgjort av kjøper.
Årsskifte
Medlemmer (inkl. andelseiere) som står på venteliste ved utgangen av året vil få en epost som må besvares dersom de vil beholde sin plass på lista påfølgende år.
Frist for å besvare vil bli 15.01. hvert år.
Er svaret at man ikke ønsker å stå på listene påfølgende år, eller at man unnlater å svare, blir man tatt ut av listene.
Dette punktet vil evalueres i løpet av 2025: Tildeling stopper 01.01. hvert år og starter igjen etter 01. mars.
Sesong-leie (for betalende medlemmer):
Tildeling av sesong-plasser foregår i samme tidsperiode og etter samme mønster som tildeling ved salg (bortsett fra at venteliste nå følges uten hensyn geografiske tilknytning).
Sesong-leie gjelder kun inneværende år. Man må søke på nytt påfølgende år for å leie eller leie ut.
NB: Andelseiere som benytter sitt andelsnr. til å leie ledig sesongplass må (som ved kjøp) samtidig stille egen plass -med det andelsnummeret man benytter -ledig for sesongen. (Dette gjelder selv om man eier bare en plass).
Sesongen deles i 3 for å ha et rettferdig prissystem -Les alt om sesong-leie:
Andelshavere som ønsker et 'hvileår' -og dermed ikke benytter sin båtplass inneværende sesong -oppmuntres til å melde fra om dette til styret som dermed kan leie ut plassen til medlemmer som har behov sesongplass. De som leier ut får refundert årlig leie med pluss et tillegg i en størrelse som bestemmes av når i sesongen man leier ut.
Før 01. juli:
Plassen leies ut med et tillegg lik ordinær leie (Dvs; leie x 2). Andelshaver får refundert full leie + 50 % av tillegget. Neste 50 % tilfaller LBF
01. juli til 01. august:
Plassen leies ut for 1/2 ordinær leie med et tillegg lik 1/2 ordinær leie x 2. Andelshaver får refundert 1/2 ordinær leie + 50 % av tillegget. Neste 50 % tilfaller LBF
Etter 01. august:
Plassen leies ut for 1/4 ordinær leie med et tillegg lik 1/4 ordinær leie x 2. Andelshaver får refundert 1/4 ordinær leie + 50 % av tillegget. Neste 50 % tilfaller LBF
Refusjon til utleiere vil i utgangspunktet skje etter at leietager har betalt.
Andelshavere som samtidig stiller sin plass ledig for utleie vil faktureres avregning (mellomlegg på leie/utleie)
Byttelåne / låne ut plass:
Alternativet benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning slik sesongutleie gir. Skjemaer som skal benyttes:
Byttelåne plass - Skal brukes av ETT medlem som er enig med annet medlem om og byttelåne båtplasser inneværende sesong.
Utlån - Benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning.
Som ved sesongleie gjelder byttelån / utlån for ETT år om gangen. Det må søkes på nytt påfølgende år.